سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم-نماینده انحصاری شرکت ماینودرم در ایران

دایره‌های تیره زیر پلک‌های پایین در آقایان و خانم‌ها رایج است. سیاهی دور چشم که غالباً همراه کیسه‌ها هستند، می‌تواند شما را پیرتر از سن واقعیتان نشان دهند.

چه عواملی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می شوند؟

برای تیرگی‌های اطراف چشم چندین عامل کمک کننده وجود دارد. برخی از دلایل شایع عبارتند از :

۱- خستگی

خستگی بیش از حد، خستگی شدید و یا چند ساعت خواب در روز می‌تواند باعث ایجاد دایره‌های تاریک در زیر چشمان شما شود. کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله ایجاد لکه‌های پوستی و یا ظاهر شدن بافت‌ها تیره و رگ‌های خونی در زیر پوست شما شود.
کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث ایجاد مایعات در زیر چشمان شما شده و باعث پفی شدن آن‌ها شود. در نتیجه، حلقه‌های تیره‌ای که می‌بینید ممکن است سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پفی شما ایجاد شده‌اند.

۲- سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده حلقه‌های تیره در زیر چشمان شماست. هرچه پیرتر می‌شوید، پوست شما نازک تر می‌شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می‌دهید و رگ‌های خونی تیره در زیر پوست شما نمایان تر شده و باعث تاریک شدن ناحیه زیر چشم شما می‌شوند.

۳- خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه، باعث ایجاد فشار چشمگیری در چشمان شما می‌شود، این فشار می‌تواند باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی اطراف چشم شما شده و در نتیجه‌، پوست اطراف چشم شما تیره خواهد شد.

۴- آلرژی

از دیگر عواملی که در به وجود آمدن سیاهی دور چشم شما مؤثر است، می‌توان به واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم اشاره کرد. اما چگونه؟

هنگامی که واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین‌ها را به عنوان پاسخ به باکتری‌های مضر آزاد می‌کند. به غیر از ایجاد علائم ناراحت کننده، از جمله خارش، قرمزی و پف چشم، هیستامین‌ها باعث می‌شوند رگ‌های خونی شما گشاد شده و در زیر پوست شما نمایان‌تر شوند.
همچنین آلرژی می‌تواند میل شما را به مالش و خراش پوست اطراف چشمتان افزایش دهد. خاراندن و یا مالش بیش از حد پوست اطراف چشم می‌تواند باعث التهاب، تورم و شکسته شدن رگ‌های خونی و در نتیجه ایجاد سایه‌های تیره زیر چشم شما شود.

۵- کم‌آبی

کم آبی یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سیاهی دور چشم است. هنگامی که بدنتان به اندازه کافی آب دریافت نمی‌کند، پوست زیر چشمانتان شروع به لکه دار شدن می‌کند. دلیل ایجاد این مشکل نزدیکی آن‌ها به استخوان زیرین است.

۶- بیش از حد در معرض خورشید بودن

قرار گرفتن در معرض خورشید منجر به تولید بیش از حد ملانین می‌شود، رنگدانه‌ای که رنگ پوست شما را فراهم می‌کند.

قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید، به ویژه برای چشم شما، می‌تواند باعث تیره شدن رنگدانه در پوست اطراف چشم شود.

برای آشنایی بیشتر با رنگدانه‌های پوستی، می‌توانید مقاله رنگدانه‌های پوستی چیست؟  را مطالعه کنید.

۷- ژنتیک

تاریخچه خانواده در ایجاد تیرگی‌های اطراف و زیر چشمان شما نقش دارد. این امر می‌تواند یک صفت ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده می‌شود و ممکن است با افزایش سن بدتر شود یا به آرامی از بین برود. همچنین سایر شرایط پزشکی، مانند بیماری تیروئید، می‌تواند باعث ایجاد دایره‌های تاریک در زیر چشم شما شود.

درمان سیاهی دور چشم با روش‌های خانگی

 

 درمان سیاهی دور چشم - نماینده انحصاری شرکت ماینودرم در ایران

 

درمان سیاهی‌های اطراف چشم بستگی به علت اصلی آن دارد. با این حال، با استفاده از برخی روش‌های خانگی می‌توانید این مشکل را مدیریت کنید. برخی از روش‌های متداول عبارتند از :

استفاده از کمپرس سرد

یک کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ‌های خونی گشاد شده کمک کند. استفاده از کمپرس سرد، ظاهر پف را کاهش داده و به از بین بردن تیرگی‌های اطراف چشم کمک می‌کند.

چند دانه یخ را در یک دستمال تمیز بگذارید و روی چشم خود بمالید. همچنین می‌توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه آن را روی پوست بمالید. در صورت ذوب شدن یخ‌ها و یا گرم شدن پارچه، مجددا این روند را تکرار کنید.

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی می‌تواند به کاهش ظاهر تیرگی‌های اطراف چشم کمک کند. کمبود خواب باعث می‌شود پوست شما کمرنگ به نظر برسد و تیرگی‌های اطراف چشمانتان آشکارتر شود. با داشتن استراحت کافی ( هشت ساعت ) از ظهور تیرگی‌های اطراف چشم جلوگیری کنید.

سر خود را بالا بگیرید

گاهی اوقات با وجود داشتن خواب کافی، باز هم زیر چشمانتان سیاه است. در چنین شرایطی، توصیه ما به شما این است که نحوه‌ی خوابیدن خود را تغییر دهید. به این صورت که با کمک چند بالشت سر خود را بالا ببرید تا از جمع شدن مایعات زیر چشمان خود جلوگیری کنید. تجمع مایعات در زیر چشمانتان می‌تواند باعث پف و تورم آن‌ها شود.

استفاده از چای کیسه‌ای

قرار دادن کیسه‌های چای سرد بر روی چشم‌ها می تواند ظاهر آن‌ها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است و می‌تواند به تحریک گردش خون کمک کند، رگ‌های خونی شما را کوچک کرده و احتباس مایعات را در زیر پوست شما کاهش دهد.

دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال سرد شوند. بعد از سرد شدن، کیسه‌ها را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشمان بسته خود بمالید و در نهایت چشمان خود را با آب خنک بشویید.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه‌ی سیاهی دور چشم و راه‌های از بین بردن آن دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

 

Mineaderm روز به روز در حال توسعه و رشد است تا راهنمای مراقبت از خودمان باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. این فیلد الزامی است.