مراقبت از موی سر

مراقبت از مو-نماینده انحصاری شرکت ماینودرم در ایران

سلامت و مرتب بودن موهایتان تاثیر به ‌سزایی در ظاهر شما دارد. فرقی نمی‌کند مویتان خشک باشد یا چرب، فر باشد یا صاف. با هر نوع و حالتی از مو، بهتر است اصول اولیه مراقبت از موی سر خود را بدانید.

همانگونه که می‌دانید، همیشه پیشگیری بسیار راحتتر از درمان است. پس اگر نسبت به مراقبت روزانه از موهای خود بی‌توجه باشید، موهایتان آسیب دیده و ترمیم مو‌های آسیب دیده، سختتر از پیشگیری از آسیب است. اگر می‌خواهید موهایی سالم و پرپشت داشته باشید، با ما همراه باشید.

مراقبت از مو-نماینده انحصاری شرکت ماینودرم در ایران

 

هوازدگی Weathering

رنگ، صاف، فر یا مش کردن بیش از حد و پی در پی مو به همراه تاثیر عواملی همچون کلر یا وجود املاح در آب به علاوه نور آفتاب، آلودگی هوا یا به کارگیری روش‌های آسیب رسانی مانند اتوی مکرر موها و پوش دادن آن‌ها با شانه زدن برعکس و استفاده از سشوار از نزدیک می‌تواند آسیب‌های جدی به کوتیکول (لایه رویی مو) وارد کند. این پدیده هوازدگی weathering نام دارد و از نوک مو تا ریشه را تحت تاثیر قرار می‌د‌هد.

راهکار‌های مراقبت از موی سر

یکی از ساده ترین راه‌های مراقبت از مو، شست و شوی صحیح آن است. با رعایت نکات زیر موهایتان را به صورت درست و استاندارد بشویید:

  • موهای خود را با آب داغ و یا خیلی سرد نشویید، بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.
  • از شامپو به مقداری که موهایتان را بپوشاند استفاده کنید و نه بیشتر.
  • از ماساژ دادن زیاد موها با حوله پرهیز کنید.
  • همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که موها در حالت خیس بسیار آسیب‌پذیر هستند. پس با موی خیس خود با ملایمت رفتار کنید.
  • سعی کنید بیشتر از یک بار در روز، موهایتان را نشویید.

اگر می‌خواهید موهایی درخشان داشته باشید از شستشوی آن‌ها با آب داغ بپرهیزید؛ زیرا آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی سطح مو را که همانند یک کاندیشنر یا حالت دهنده طبیعی عمل می‌کنند را از بین برده و باعث کاهش درخشندگی تار موها گردد.

مراقبت از مو‌های آسیب دیده

اگر موهایتان به دلیل رنگ، فر، مش و … آسیب دیده‌اند و یا به هر دلیلی از کدر بودن خشکی و  زبری تار‌ موهایتان رنج می‌برید قطعا نیاز به استفاده از محصولاتی دارید که اشتباها در ایران به عنوان نرم کننده یاد می‌شوند و نام صحیح آن‌ها حالت دهنده یا کاندیشنر موی سر است.

البته ممکن است علاوه بر کاندیشنر نیازمند انواع روغن‌ها،سرم‌های حالت دهنده یا ماسک و کرم موهای بعد از حمام نیز باشید.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات مراقبت از مو و آشنایی با تفاوت ماسک مو و مرطوب کننده، مقاله‌ ماسک مو یا نرم کننده ؟ را مطالعه کنید.

انتخاب شامپوی مناسب

شامپو‌ها بر اساس نوع مو به سه دسته‌ی: مناسب موهای خشک، معمولی و چرب، تقسیم می‌شوند. اگر شامپوی شما مناسب نباشد، سلامت موهایتان به خطر می‌افتد.

در صورتیکه از ریزش مو رنج می‌برید یا موهایتان شوره دارد، بهتر است از شامپو‌های ضد شوره و یا ضد ریزش استفاده کنید.

اگر موهایتان را دکلره کرده‌اید، حتما از شامپو‌های فاقد سولفات استفاده کنید و از مصرف شامپوهایی که ترکیبات نامناسبی مثل آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات دارند، بپرهیزید.

موخوره چیست؟

موخوره-مراقبت از مو-نماینده انحصاری شرکت ماینودرم در ایران

اقداماتی همچون رنگ، صاف یا فر کردن، اتو و سشوار اگر به صورت نادرست انجام گیرند باعث از بین رفتن پوشش بسیار ارزشمند چربی روی کوتیکول‌ها ( لایه خارجی تار مو ) شده و به تدریج موجب ایجاد ترک در تار مو و بروز موخوره ( چند شاخه شدن انتهای تارموها ) می‌شوند.

دلایل ایجاد موخوره

موخوره زمانی رخ می‌دهد که موهایتان خشک و شکننده شده و در معرض سایش مداوم قرار گیرند. از جمله عوامل ایجاد موخوره عبارت است از:

  • تماس مداوم با آب و هوای نامناسب
  • سشوار با درجه حرارت بالا و باد شدید
  • صاف و فر کردن پی در پی موها
  • تیغ زدن به لبه موها
  • رنگ کردن مو

یکی از راه‌های پیشگیری از ایجاد موخوره، کوتاه کردن منظم مو‌ها یا به اصطلاح، نوک گیری مو‌ها در فاصله زمانی هر ۸ تا ۱۲ هفته است. کوتاه کردن مرتب مو‌ها، برای داشتن مو‌هایی سالم و زیبا، ضروری است.

کلام آخر…

با قرار دادن راه‌کار‌هایی ساده در برنامه روزانه‌مان، می‌توانیم مو‌هایی سالم‌تر، شاداب‌تر و آراسته‌تر داشته باشیم و با پیروی از این باید‌ها و نباید‌ها، با ریزش مو خداحافظی کنیم.

بسیار خوشحالیم که به سلامت و زیبایی مو‌های خود اهمیت می‌دهید. می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در زمینه مراقبت از موی سر با ما به اشتراک بگذارید.

 

Mineaderm روز به روز در حال توسعه و رشد است تا راهنمای مراقبت از خودمان باشد.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. این فیلد الزامی است.